You Are Here: Home - Monolong Dalaman - Kematian..... Aku merenung seorang diri

http://2.bp.blogspot.com/-lpL5hyy7tNA/Te9CBrw486I/AAAAAAAABAI/0G2uDe0FQgo/s1600/mendung.jpg

Kematian..... Aku merenung seorang diri
Sesuatu yang pasti berlaku,
Terkadang yang tua akan pergi dulu,
Sedang tidak pula yang muda akan hidup lama,
Hakikat yang maklum bagi yang bergelar makhluk..

Kematian..... Aku merenung seorang diri
Hari ini baru bertemu dengan si dia,
Esok mungkn bertemu lagi,
Atau mungkin tidak bertemu lagi,
Malah mungkin sesaat lagi,
Atau aku yang pergi dahulu,
Pelik bukan?

Kematian..... Aku merenung seorang diri
Aku merenung kehidupan dunia,
Takut, risau, gementar, bagaimana agaknya di alam lain,
Tatkala jasad sudah tidak bernyawa,
Mata tidak lagi terbuka,
Apa yang akan dirasakan oleh diri ketika itu, 

Kematian..... Aku merenung seorang diri
Bersediakan diri?
Tarikh, masa tidak diketahui,
Terlintas fikiran akan kematian,
Mulut lantas beristighfar,
Takut, risau, diri banyak dosa,
Takut, risau, diri tidak sempat bertaubat,

Kematian..... Aku merenung seorang diri
Insan Soleh pasti merindui untuk berjumpa denganMu, Ya Allah,
Tapi, siapalah diri ini,
Hanya insan yang sering tersilap, yang sering menagih, mengharap keampunanMu 

Kematian..... Aku merenung lagi...


Nukilan,
Mohd. Ikram Bin Jabilin
UTM Skudai, Johor.

0 comments

Leave a Reply